Świat na drodze ku wojnie – historia klasa I (6)

Temat lekcji: Świat na drodze ku wojnie.

1. Przeczytaj wnikliwie punkt 6. rozdziału 1. pt. ‚Świat na drodze ku wojnie’
podręcznika, str. 52-57. Napisz w zeszycie krótki konspekt przeczytanego fragmentu podręcznika.

2. Treści merytoryczne realizowane na lekcji:
– militaryzacja Niemiec
– ekspansja Japonii i japońskie zbrodnie w Chinach
– polityka zagraniczna Włoch

– wojna domowa w Hiszpanii i kontekst międzynarodowy tego konfliktu
– Anschluss Austrii
– układ monachijski
– kształtowanie się osi Berlin–Rzym–Tokio
– ostatnie dni pokoju w 1939 r. (utworzenie Protektoratu Czech i Moraw,
włączenie Kłajpedy do III Rzeszy)

3. Wyjaśnij znaczenie terminów:
remilitaryzacja, Mandżukuo, Falanga, karliści – karlizm, Legion Condor, Brygady Międzynarodowe, Anschluss, układ monachijski, appeasement

4. Postacie (kraj, działalność):
Francisco Franco, Neville Chamberlain, Édouard Daladier, ozef Tiso, Hajle Sellasje

5. Linki i pomoce naukowe:
- Karta pracy na lekcję - TU
-Ciekawostka historyczno-sportowa:
Jeszcze zanim na boisko wyjdą piłkarze Barcelony i Realu Madryt, z siedzeń zrywa się tłum kibiców i podskakując, skanduje: “Es polaco que no bote!”. Nad stadionem wznosi się chóralne: “Kto nie skacze, jest Polakiem!”. To już rytualne zachowanie fanów Królewskich. Ci z Barcelony odpowiadają im wtedy rymowanką, że lepiej być Polakiem niż hiszpańskim psem” Warto przeczytać jak dzieje tych dwóch wielkich klubów związane są z Polską, generałem Franco, wojną domową w Hiszpanii (1936-1939) i itp.. Interesujące jest forum pod artykułami. To są te same teksty, ale fora są inne, bardzo ciekawe!
Linki poniżej:
‘Przegląd Sportowy’
‘Gazeta Wyborcza’

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.